Rosszak vagyunk mi, utasok. Ha nem fejleszt a BKV, zsörtölődünk a lestrapált állapotok miatt, ha fejleszt, akkor meg háborgunk a költekezésen. Nehéz velünk.
Persze nekünk minden egyszerre kéne: kényelmes, környezetkímélő járművek, gyors követés, egyszerű átszállás, olcsó jegy, kedves sofőrök, akadálymentesítés, tájékoztatás, biztonság... se vége se hossza.
Itt van mindjárt ez a GPS-es helyzetkövetés. Ez tényleg nagyon jó dolog, komolyan.
Mert ugye mi történik, amikor az ember kimegy egy megállóba? Agyal, hogy vajon érdemes-e várni a buszra, vagy inkább lóduljon meg gyalog, ha nem megy messzire. (Tényleg, miért is nem gyalogolunk? A legtöbbször nem megy túl messzire az ember, és gyalogolni egészséges.).
Illetve a másik alapkérdés, hogy jó lesz-e az a jármű, vagy mégis inkább a trolihoz kellett volna menni?
Nahát jövőre már ilyen problémánk nem lesz. Kimegyünk a megállóba, és ott - vagy már előtte - a tájékoztató táblán vagy mobilunkon jól megnézzük, hogy hol tekereg az a busz, mikor ér ide, van-e (lesz-e) az útvonalán dugó stb. Kánaán.
Sőt, jó tudni, hogy az ilyen rendszerek nem pusztán az utastájékoztatásra jók - persze mi azt érzékeljük belőle elsősorban -, hanem az üzemeltetési költségek csökkentésére is (kevesebb holtidő, hobb üzemanyag kontroll, beavatkozások optimalizálása stb.). Házi számítás szerint egy BKV-szintű vállalatnál ez ~100 millió és 500 millió Ft közötti összeg is lehet. Nem rossz.
Azért egy pár megjegyzést hagy eszközöljek
Egyrészt az ár. A 7 milliárdba bizonyára sok szoltáltatás benne van, de pl. egy budapesti cég éves szinten 100 ezer Ft-ért kínálja egy járműre a GPS-es helyzetkövetést. Online, egyperces frissítéssel, 10 méteres felbontással. OK, ebben a tájékoztató táblák stb. nincs benne, de számoljunk csak: a kb. 3000 járműre, ami elvileg érintett lehet, ez még politikusok között sem sokkal több, mint 300 millió Ft. Számoljunk rá nagyvonalúan még 200 millát a kijelzőkre, karbantartásra, oktatásra stb. Az még mindig csak 500 millió, és abban már a kolbászos szendvics és a tejszínhabos kávé is benne van.
(Egy pontos árajánlatot reggel fogok kapni, ahogy megvan, frissítem az infót.)
Másrészt: akkor fogunk igazán örülni, ha a rendszer működik is majd. A 86-os buszon régóta van ilyen rendszer, és sokak tapasztalata, hogy néha (?) igen rapszodikusan működik. Én is tapasztaltam már, hogy vagy 5x bemondta ugyanazt a megállót, mint a busz jelenlegi helyét - én közben egy WWF-es sráccal átbeszéltem kb. az egész környezetvédelmet -, vagyis a "rencer" szerint vagy negyedórát egy helyben állt a busz (nem ez történt a valóságban persze).
Alternatív megoldások
Persze az nagyon klassz, ha az ember mondjuk a 6-os vilin utazva meg tudja nézni, hogy az átszállási lehetőségek közül melyik hogy megy. Tehát pl. agyalunk, hogy a villamosról a Blahán a 7-esre vagy inkább a 74-es trolira kéne szállni - és szépen elolvassuk a villamoson levő táblán, hogy melyik milyen gyorsan és sűrűn megy per pinnyalat.
Kérdés, hogy ehhez kell-e GPS, vagy egyszerűbb, hagyományosabb forgalommonitor eszközökkel is megvalósítható?
Tájékoztató rendszer sokféle van, egyik-másik meglepően olcsó. Jelenleg is van sok vonalon, csak éppen tök érthetetlenül "beszélő" hangszórók formájában. Ha a MÁV-nál meg tudták oldani, hogy érthető legyen a bemondó, akkor a BKV-nál is meg lehetne.
Más megoldás: A megállótáblában megjelenő kis piros betűs kiírás már 20 éve megoldható, és alig kerülne valamibe.
Elvileg lehetséges, hogy a megállók érzékeljék a beérkező járművet, és erről tájékoztassák a többi megállót, melyek szépen kis is írnák ezt.
Ha elindulás előtt akar tájékozódni az ember, arra már ma is ott van az utvonal.bkv.hu, ami egész jól működik - igaz, néha elég meglepő ötletei vannak. Ezt fel lehetne javítani egy forgalomkövetéssel, hogy az útvonaltervet (ajánlatot) ne csak az általános, hanem az aktuális infók alapján adja, tehát számolja bele a dugókat, torlódásokat, esőt, késést.
Aztán: sok vonalon elég lenne, ha egyenletesen jönnének a járművek. A 7-es vonalon várakozva pl. sokszor kerülget az agyvérzés, amikor 10 perc semmi után bejön egy 7-es, egy 173-as, egy 5-ös és egy piros 7-es egyszerre - gyakorlatilag egymást tolva.
Végül is, ahogy valaki megfogalmazta: ha az ember tudja, hogy van még 5 perc a buszig, akkor tudja, hogy elszívhat-e még egy cigit.