Amikor értesültem a fővárosi cégek lehetséges vezetőinek névsoráról - ez még persze a hivatalos megnevezés előtt volt -, néhány esetben igazán örültem. Optimizmusra adott okot Devecz Miklós neve. Szinte biztos voltam benne, hogy vagy a BKV vezérigazgatója, vagy az újonnan felálló (csak semmi szex, nyugi) Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. vezetője lesz.
Hát nem.
Az (egyik) új cég, a BKK vezetője Vitézy Dávid lesz, ami nem rossz választás: Vitézy az elmúlt években sokszor és jól szólalt fel a pazarló, környezetterhelő, ésszerűtlen és nem túl utasbarát közlekedési megoldások ellen. Tehát jó fej a srác, és ezt nyilván sok blogban fogják elemezni, a túlkínálat elkerülése érdekében én eltekintek ettől.
De.
Amint azt szintén sokan meg fogják írni, Vitézy sok erénye és előnye mellett van legalább egy gyengesége is: nincsenek ismeretei vállalatvezetésből.
Na most vagy az lesz, hogy ez a budapesti nagyvállalat patyolat-tiszta, rivalizálásoktól, mutyizástól és ejtőernyősöktől mentes csodavállalat lesz - v.ö. a Tudósok: Szupergyár c. slágerével -, ami egyelőre nekem kicsit mesébe illőnek tűnik (de drukkolok ennek a verziónak!), vagy félő, hogy Vitézy bicskája hamar beletörik. (Bár ha Mexikóban lehet egy 20 éves egyetemista hölgy a rendőrfőnök, akkor nálunk is lehet egy 25 éves egyetemista BKK-főnök...)
Devecz Miklós neve már 2008-ban felmerült, mint lehetséges BKV-vezér.
Kicsoda ő? Egyik legnagyobb érdeme és műve, hogy a MÁV személyszállításnál követ tudott dobni a langyos tóba: az addig megszokott kényelmes, ám veszteséges üzemeltetés helyett olyan reformokba kezdett - és részben meg is tudta valósítani -, melyek a vasúti személyszállítást gazdaságossá ÉS utasbaráttá teszik.
Többek között az üzletág önálló cégbe (MÁV-START) szervezése, az ütemes menetrend magyarországi bevezetése, valamint az IC vonatok forgalomba helyezése kötődik a nevéhez. Szemléletét jól jellemzi az alábbi idézet:
"Bízom benne, hogy a politika végre felismeri, hogy a kötöttpályás közlekedés Európában reneszánszát éli, az elővárosi közlekedés szempontjából pedig szinte megkerülhetetlen"
Tehát olyan emberről van szó, aki gyakorlott a vállalatvezetésben - vezető beosztásban dolgozott a MÁV mellett a Flextroniknál, a Hídépítő Rt.-nél, csseh vasúttársaságnál stb. -, ért a közlekedéshez, és - ami fontos -, nem riad vissza a konfliktusoktól, ha szükség van rá.
Tény, hogy a rosszízű uram-bátyám viszonyok, a lusta és kényelmes, saját pecsenyére összpontosító hozzáállás nemegyszer arra kényszerítette Deveczet, hogy bedobja a törölközőt. Jelen helyzetben viszont egy új struktúrában, és (jó értelemben) megfelelő politikai hátszéllel tevékenykedhetett volna.
Hát, hajrá Vitézy, de a címbéli kérdés megválaszolatlan marad.