Friss topikok

Linkblog

Budapest

Sőt: Városunk. Itt élünk, sokan itt születtünk, itt fogunk meghalni.
Minden, amit lehet Budapestről, Pestbudáról, Budáról és Pestről - közélet, történelem, dalok, képek.
Tények
- Lakosság: 1 721 000 fő
- Terület: 525 km²

- Az első kávéház: 1714
- Az első kabaré: 1901
- Az első mozi: 1896

Közérdekű:
  • Városháza: 327-1000
  • Szemétszállítás:
    06-40-353 353
  • Közlekedés: 258-4636
  • Küldj anyagot:
    mmityu@index.hu

    Elszívhatsz-e egy cigit, míg jön a busz? GPS 7 milliárdért

    2010.10.28. 22:08 | Fotelrocker2

    Címkék: bkv gps 7 milliárd

     Rosszak vagyunk mi, utasok. Ha nem fejleszt a BKV, zsörtölődünk a lestrapált állapotok miatt, ha fejleszt, akkor meg háborgunk a költekezésen. Nehéz velünk.

    Persze nekünk minden egyszerre kéne: kényelmes, környezetkímélő járművek, gyors követés, egyszerű átszállás, olcsó jegy, kedves sofőrök, akadálymentesítés, tájékoztatás, biztonság...  se vége se hossza.

    Itt van mindjárt ez  a GPS-es helyzetkövetés. Ez tényleg nagyon jó dolog, komolyan.

    Mert ugye mi történik, amikor az ember kimegy egy megállóba? Agyal, hogy vajon érdemes-e várni a buszra, vagy inkább lóduljon meg gyalog, ha nem megy messzire. (Tényleg, miért is nem gyalogolunk? A legtöbbször nem megy túl  messzire az ember, és gyalogolni egészséges.). 
    Illetve a másik alapkérdés, hogy jó lesz-e az a jármű, vagy mégis inkább a trolihoz kellett volna menni?

    Nahát jövőre már ilyen problémánk nem lesz. Kimegyünk a megállóba, és ott - vagy már előtte - a tájékoztató táblán vagy mobilunkon jól megnézzük, hogy hol tekereg az a busz, mikor ér ide, van-e (lesz-e) az útvonalán dugó stb. Kánaán.

    Sőt, jó tudni, hogy az ilyen rendszerek nem pusztán az utastájékoztatásra jók - persze mi azt érzékeljük belőle elsősorban -, hanem az üzemeltetési költségek csökkentésére is (kevesebb holtidő, hobb üzemanyag kontroll, beavatkozások optimalizálása stb.). Házi számítás szerint egy BKV-szintű vállalatnál ez ~100 millió és 500 millió Ft közötti összeg is lehet. Nem rossz.

    Azért egy pár megjegyzést hagy eszközöljek

    Egyrészt az ár. A 7 milliárdba bizonyára sok szoltáltatás benne van, de pl. egy budapesti cég éves szinten 100 ezer Ft-ért kínálja egy járműre a GPS-es helyzetkövetést. Online, egyperces frissítéssel, 10 méteres felbontással. OK, ebben a tájékoztató táblák stb. nincs benne, de számoljunk csak: a kb. 3000 járműre, ami elvileg érintett lehet, ez még politikusok között sem sokkal több, mint 300 millió Ft. Számoljunk rá nagyvonalúan még 200 millát a kijelzőkre, karbantartásra, oktatásra stb. Az még mindig csak 500 millió, és abban már a kolbászos szendvics és a tejszínhabos kávé is benne van. 
    (Egy pontos árajánlatot reggel fogok kapni, ahogy megvan, frissítem az infót.)

    Másrészt: akkor fogunk igazán örülni, ha a rendszer működik is majd. A 86-os buszon régóta van ilyen rendszer, és sokak tapasztalata, hogy néha (?) igen rapszodikusan működik. Én is tapasztaltam már, hogy vagy 5x bemondta ugyanazt a megállót, mint a busz jelenlegi helyét - én közben egy WWF-es sráccal átbeszéltem kb. az egész környezetvédelmet -, vagyis a "rencer" szerint vagy negyedórát egy helyben állt a busz (nem ez történt a valóságban persze).

    Alternatív megoldások

    Persze az nagyon klassz, ha az ember mondjuk a 6-os vilin utazva meg tudja nézni, hogy az átszállási lehetőségek közül melyik hogy megy. Tehát pl. agyalunk, hogy a villamosról a Blahán a 7-esre vagy inkább a 74-es trolira kéne szállni - és szépen elolvassuk a villamoson levő táblán, hogy melyik milyen gyorsan és sűrűn megy per pinnyalat.

    Kérdés, hogy ehhez kell-e GPS, vagy egyszerűbb, hagyományosabb forgalommonitor eszközökkel is megvalósítható?

    Tájékoztató rendszer sokféle van, egyik-másik meglepően olcsó. Jelenleg is van sok vonalon, csak éppen tök érthetetlenül "beszélő" hangszórók formájában. Ha a MÁV-nál meg tudták oldani, hogy érthető legyen a bemondó, akkor a BKV-nál is meg lehetne.

    Más megoldás: A megállótáblában megjelenő kis piros betűs kiírás már 20 éve megoldható, és alig kerülne valamibe. 

    Elvileg lehetséges, hogy a megállók érzékeljék a beérkező járművet, és erről tájékoztassák a többi megállót, melyek szépen kis is írnák ezt.

    Ha elindulás előtt akar tájékozódni az ember, arra már ma is ott van az utvonal.bkv.hu, ami egész jól működik - igaz, néha elég meglepő ötletei vannak. Ezt fel lehetne javítani egy forgalomkövetéssel, hogy az útvonaltervet (ajánlatot) ne csak az általános, hanem az aktuális infók alapján adja, tehát számolja bele a dugókat, torlódásokat, esőt, késést.

    Aztán: sok vonalon elég lenne, ha egyenletesen jönnének a járművek. A 7-es vonalon várakozva pl. sokszor kerülget az agyvérzés, amikor 10 perc semmi után bejön egy 7-es, egy 173-as, egy 5-ös és egy piros 7-es egyszerre - gyakorlatilag egymást tolva.

    Végül is, ahogy valaki megfogalmazta: ha az ember tudja, hogy van még 5 perc a buszig, akkor tudja, hogy elszívhat-e még egy cigit. 

    Szólj hozzá!

    A bejegyzés trackback címe:

    https://budapest.blog.hu/api/trackback/id/tr62406488

    Kommentek:

    A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

    Nincsenek hozzászólások.
    süti beállítások módosítása